Logo-WHITE
Cases Diensten Contact Onze aanpak Stories Over ons Werken bij Mijn Webreact

Ons adres
Breestraat 95-1
1941EG Beverwijk
Nederland

Contactgegevens
+31 (0)251 – 860 261
[email protected]

Bereikbaarheid
Wij zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:30

ITQ

VMware specialisten pur sang. Een wereldwijd begrip als end-to-end IT solution provider.

Dat er bij ITQ knappe koppen rondlopen is in de branche inmiddels wel bekend. Noem een IT gerelateerde award en hij bevindt zich in de prijzenkast van ITQ. Het delen van kennis staat centraal in hun aanpak. Van lightboard video’s op YouTube tot aan de grootste podia en events wereldwijd.

Je kunt gerust stellen dat ze bij ITQ Champions League spelen op het gebied van IT. En wanneer je op het hoogste niveau opereert, hoort daar ook een website bij van hetzelfde kaliber. Dat is waar Webreact om de hoek kwam kijken!

De online groei van ITQ

Maar eerst een paar stappen terug naar 2001. Het jaar dat ITQ het levenslicht zag. Opgericht door Paul Geerlings en Francisco Perez van der Oord en met inmiddels 85+ man sterk in België, Duitsland en Nederland. Hun core business? Organisaties helpen bij het maximale uit hun IT landschap halen. Van strategie tot uitvoering en met vijf oplossingen die nauw aansluiten bij het portfolio van VMware.

Daarbij staat continue innovatie centraal. Zonder innovatie namelijk geen prominente plek in de markt. Je kunt gerust stellen dat het in het DNA van ITQ zit. Vanuit dat oogpunt zijn we in 2019 met elkaar aan de praat geraakt. De doorontwikkeling van de website stond destijds nagenoeg stil. Anderzijds was er sprake van ambitieuze groeidoelstellingen waar de website op dat moment te weinig aan bijdroeg.

Reden genoeg om vanaf dag 1 de schouders eronder te zetten met het team van Webreact. De techniek onder de motorkap werd flink onder handen genomen. Er werd nagedacht over conversie funnels en op tal van plekken werden call-to-actions geïmplementeerd. Uiteraard met rechtstreekse verbindingen richting het achterliggende CRM.

“Kennis is de sleutel voor ons bestaan” is een quote die je op meerdere plekken binnen de ITQ website terug ziet komen. Kennis die in het hoofd van alle ITQ’ers zit en ze graag met de buitenwereld delen. Om hier het maximale uit te halen hebben we de organisatie in verschillende kennissessies meegenomen. Hierdoor konden ze huidige content optimaliseren voor o.a. Google en YouTube en hadden ze direct richtlijnen voor toekomstige content.

We zijn er ontzettend trots op dat we ITQ sinds 2019 ondersteunen bij hun online groei.

Als marketing manager ben ik verantwoordelijk voor de commerciële kant van ITQ. De website speelt daar uiteraard een belangrijke rol bij. In de afgelopen twee jaar hebben we ontzettend veel stappen gezet op online vlak en voelt Webreact als een verlengstuk van onze commerciële organisatie.

Vernieuwde positionering en brand identity

In het najaar van 2020 is ITQ samen met een externe partner in de identiteit en positionering van ITQ gedoken. Essentiële vraagstukken kwamen daarbij aan bod: van doelgroep en pijnpunten tot aan het productportfolio en van tone of voice tot aan de visuele identiteit. De interne organisatie was nauw betrokken bij dit proces, met als resultaat een vernieuwde positionering die iedereen binnen ITQ ademt.

Bij een dergelijk traject gebeurt het vaak dat er kritisch wordt gekeken naar alle kanalen die worden ingezet voor het verspreiden van de boodschap. Vanzelfsprekend is daarbij de website een belangrijke pilaar. En zo werden wij op een missie gestuurd. De ontwikkeling van een volledig nieuwe website waarbij de vernieuwde positionering en brand identity in elke pixel zit verwerkt. Uiteraard razendsnel (maatwerk WordPress thema), zeer gebruiksvriendelijk en een lancering binnen drie maanden.

Een diepgaande samenwerking

Een dergelijk traject vraagt om een intensieve samenwerking. Gelukkig werkten we al sinds 2019 samen en konden we inmiddels met elkaar lezen en schrijven. Dit resulteerde in een vliegende start.

Nadat de nieuwe structuur van de toekomstige website was bepaald en de wireframes waren opgeleverd, kon ITQ de content machine in gang gaan zetten. Van customer cases en video’s tot aan downloadable brochures en informatieve teksten. Diverse propositie owners werden aan het werk gezet en ook voor HR lag er een uitdaging op het gebied van content.

In de tussentijd hielden wij ons bezig met de doorvertaling van de nieuwe brand identity naar een website ontwerp. Voor desktop én mobiel. Ook daarin onderhielden we intensief contact met de interne marketingafdeling van ITQ. Met als resultaat: een verfrissend ontwerp in de wereld van IT en veel ruimte voor een persoonlijke touch. De fotografie van het team achter ITQ speelt daarbij een belangrijke rol.

Tessa Schoemaker, marketing medewerker bij ITQ, over de totstandkoming van het ontwerp: “Het fijne van de samenwerking met Webreact is dat het ook daadwerkelijk een samenwerking is. We werden in het visuele traject meegenomen en konden op vaste moment feedback leveren. Samen zijn we tot het beste eindresultaat gekomen. Binnen ITQ zijn we ontzettend trots op de nieuwe website en ook van klanten krijgen we regelmatig complimenten.”

De ontwikkeling van bouwblokken

Tijdens de ontwikkeling stonden we voor een uitdaging. Enerzijds moesten de toekomstige beheerders van de website genoeg flexibiliteit krijgen voor het creëren en beheren van pagina’s. Anderzijds moest de vernieuwde brand identity daarbij nooit in het gedrang komen.

Dat klinkt heel eenvoudig, maar het vinden van die balans is precisiewerk. Zo konden er in de oude website pagina’s gerealiseerd worden met maar liefst 118 verschillende bouwblokken. Van tekstelementen tot aan call-to-actions. Daarbij had ieder bouwblok meerdere (soms wel tientallen) opties.

In de oude situatie zorgde dit in voor een hoge mate van inconsistentie. Het creatie proces was simpelweg te uitgebreid. Het bewaken van de huisstijl werd daarmee nagenoeg onmogelijk. In de nieuwe situatie hebben we het aantal bouwblokken weten te reduceren tot 36 stuks met enkel de hoognodige opties. Less is daadwerkelijk more in dit geval. Het maakt het content creatie proces daarnaast een stuk gebruiksvriendelijker en eenvoudiger.

Dynamisch verweven content

Naast het verminderen van bouwblokken hebben we ervoor gezorgd dat content dynamisch in elkaar is verweven. Waar mogelijk wordt content op slechts 1 plek bijgehouden en dynamisch ingeladen en gekoppeld met andere vormen van content. Een typisch voorbeeld daarbij is een customer case. De oplossingen en technologieën die hiervoor zijn ingezet worden dynamisch weergegeven. Zo zijn er tal van onderlinge relaties gelegd wat het beheren van de website een stuk minder arbeidsintensief maakt.

Livegang

Drie maanden na de aftrap was het zover: de livegang van de nieuwe website. Een maatwerk exemplaar waarbij er vanaf de tekentafel is nagedacht over het verhaal dat verteld moet worden op pagina niveau. Zowel de business minded bezoeker als techneut moet zijn of haar weg weten te vinden. Een prachtig platform waarmee de kennis binnen ITQ gedeeld kan worden met de wereld.

We zijn dan ook ontzettend trots op de samenwerking met ITQ, de groei die ze doormaken en het feit dat wij hier een onderdeel van uit mogen maken. Sprintbased werken wij tweewekelijks door aan tal van nieuwe features binnen de website. Want stilstand is achteruitgang. En dat is exact het tegenovergestelde dat je terugvindt in het DNA van ITQ!