Dit worden de SEO-trends voor 2017

“De gebruiker gaat voor, de rest volgt vanzelf.” Deze woorden zijn van Kaspar Szymanski, voormalig Google Search Quality teamlid. En daarmee verwoordt hij mooi de gemene deler van alle SEO-trends voor 2017: hoe beter de gebruikerservaring, hoe hoger de ranking.

Dit artikel geeft je een uitgebreid overzicht van maar liefst 20 belangrijke trends die het komende jaar invloed gaan hebben op de vindbaarheid van je website in zoekmachines. We hebben deze trends verzameld door talloze blogs en publicaties te lezen, podcasts te luisteren, video’s te bekijken en boeken te lezen. Vervolgens hebben we er onze eigen visie aan toegevoegd en die van SEO-Experts Romano Groenewoud (SEOgeek), Chantal Smink (Maxlead), Marc Thierrij (Maxlead), Nils van der Knaap (Sky Internet marketing) en Frans Jan Boon (Add to Friends).

De enige constante op het web is verandering. Dat geldt zeker ook voor SEO(Search Engine Optimization), oftewel zoekmachineoptimalisatie. De tak van sport binnen online marketing die zich bezig houdt met het zo hoog mogelijk scoren in zoekmachines.

In Nederland is dat vooral Google. Het marktaandeel van de zoekgigant uit Mountain View was in ons land in het derde kwartaal van 2016 alsvolgt:

  • Desktop: 91,41%
  • Smartphone: 96,57%
  • Tablet: 97,79%

Bron: PureIM

Google streeft ernaar om haar gebruikers resultaten te geven die relevant zijn en van hoge kwaliteit. Google verwacht daarbij van websites dat ze in dienst staan van gebruikers en dat ze snel en veilig zijn en Googlebot ze goed kan indexeren. Maar vooral wil Google dat je niet probeert om hun algoritme te foppen door je anders voor te doen dan je bent.

SEO anno 2017 vergt flinke inspanningen op het gebied van content creatie, gebruiksvriendelijk design, betrouwbare, snelle en veilige technologie.

SEO in 2017 betekent kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit en het schrijven van substantiële content.

En last, but not least: je website moet mobielvriendelijk zijn, want het aantal zoekopdrachten vanaf smartphones neemt nog altijd in rap tempo toe. En dat zal voorlopig nog wel zo blijven.

Mitchel Rijs

Over Mitchel Rijs

Als front-end designer houd ik me dagelijkse bezig met de nieuwste trends op het gebied van websites en webshops, daarnaast ben ik sinds kort gecertificeerd voor het Google Partner programma.