Succesvol van start met een SEA-campagne in Google Ads

Hoe zorg je ervoor dat jouw producten of diensten opvallen bij potentiële klanten? Natuurlijk zijn er meerdere manieren om dit te doen, maar een van de meest effectieve manieren is het inzetten van SEA-campagnes. Met betaalde advertenties valt jouw product of dienst namelijk direct op bij de mensen die daarnaar op zoek zijn.

Als je nog nooit eerder een SEA-campagne hebt ingericht, dan kan het best lastig zijn om hiermee te beginnen. Naast dat er verschillende manieren bestaan om een dergelijke campagne in te richten, zijn er ook nog eens verschillende tools en platforms om de campagne in op te zetten.

In dit artikel lees je wat SEA is, en leer je via een 6-delige videoreeks van Google hoe je succesvol van start gaat met een SEA-campagne in Google Ads.

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising; oftewel het adverteren in zoekmachines. Hierbij ligt de uitdaging in het behalen van de hoogste posities in het advertentiegedeelte van (vooral) Google en Bing. Simpel gezegd zijn dit de gesponsorde resultaten boven- en onderaan de zoekresultatenpagina. Deze zijn te herkennen aan het groene vierkante blokje met ‘Advertentie’. Maar er is nog meer.

  • Google Shopping – dit zijn de productadvertenties die verschijnen bij bepaalde zoekopdrachten. Deze worden vaak boven of rechts van de zoekresultaten vertoond. Deze hebben een ander uiterlijk dan de zoekmachine-advertenties. Er wordt namelijk een productafbeelding, prijs, naam van het model en website vertoond. Soms wordt er zelf nog extra informatie vertoond zoals een beoordeling of een USP (unique selling point).
    Shopping-advertenties zijn dus zeer geschikt om producten mee uit te lichten. De informatie die in de advertentie vertoond wordt, wordt opgehaald uit een productfeed.
    Webreact - Google Shopping voorbeeld
  • Display Advertising – valt eigenlijk niet onder SEA (aangezien de resultaten niet in zoekmachines worden vertoond), maar is wel onderdeel van Google Ads. Bij deze advertenties wordt gebruik gemaakt van beeldadvertenties en/of video-uitingen.Webreact - Google Display voorbeeld
  • YouTube – ook hier kunnen zoekadvertenties worden ingezet, omdat YouTube net als Google en Bing een zoekmachine is.

Het verschil tussen SEA en SEO

Je hebt ongetwijfeld de term SEO weleens voorbij horen komen. Maar wat is dan het verschil tussen SEA en SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization; oftewel de organische (onbetaalde) zoekresultaten in zoekmachines als Google en Bing. Waar je bij SEA dus betaalt om gevonden te worden op een bepaalde zoekterm, gebeurt dit via SEO op een organische manier.

Nu vraag je je misschien af waarom je dan zou betalen als het ook gratis kan? Het grootste voordeel van SEA, ten opzichte van SEO, is dat het een snelle en directe methode is met gegarandeerde weergave. Bij SEO draait alles om zoekmachineoptimalisatie: het opbouwen van een reputatie en het optimaliseren van de gehele website. Hierbij moet je ook nog eens blijven meegaan in de updates en trends van de zoekmachines. Kortom een proces dat veel tijd en aandacht in beslag neemt.

De voordelen van SEA

Liever direct resultaat boeken? SEA heeft, vergeleken met andere advertentievormen, een aantal voordelen:

  • Je betaalt pas wanneer het gewenste resultaat bereikt is. Dit kan een klik zijn, een bepaald aantal weergaven, of een conversie.
  • Je hebt zelf volledige controle over de kosten; jij bepaalt namelijk wat je uitgeeft per dag of maand aan een campagne.
  • Je hebt volledig inzicht in de prestaties op verschillende niveaus: per campagne, advertentiegroep, advertentie, zoekwoord, apparaat, regio etc.
  • Je bereikt een doelgroep die al geïnteresseerd is: mensen zijn zelf al actief op zoek naar informatie of een oplossing voor hun probleem.
  • Het gebruik van zoekmachines blijft toenemen.

Een SEA-campagne opzetten in Google Ads

Een SEA-campagne is dus een ideale manier om jouw product of dienst uit te lichten in de zoekresultaten. Klinkt het nog wat ingewikkeld? Met behulp van onderstaande instructievideo’s van Google kom je al een heel eind! Deze 6 video’s zijn onderdeel van de reeks ‘Get Started with Google Ads’. Hierin wordt stap voor stap uitgelegd hoe je Google Ads gebruikt.

1. Wat zijn zoekadvertenties?

In de eerste video leer je wat zoekadvertenties zijn. Het verschil tussen de organische en betaalde resultaten wordt hier nog eens duidelijk uitgelegd.

2. Hoe start je een campagne in Google Ads?

In de tweede video leer je hoe je een campagne start, en hoe je deze vervolgens specificeert op bijvoorbeeld locatie of taal. Ook ontdek je hoe je jouw biedstrategie en budget instelt.

3. Hoe kies je de juiste zoekwoorden voor je campagne?

In de derde video leer je hoe je de juiste zoekwoorden, ook wel keywords genoemd, instelt. In de video maak je kennis met een handige en belangrijke tool, namelijk de Keyword Planner van Google Ads.

4. Hoe schrijf je een goede en overtuigende advertentietekst?

In de vierde video wordt uitgelegd hoe je het beste een advertentietekst schrijft, inclusief een passende advertentiebeschrijving.

5. Hoe houd je de campagnedoelen bij?

In de vijfde video leer je hoe je de resultaten van je campagne meet. Dit doe je onder andere door het bijhouden van conversies. In deze video wordt uitgelegd hoe je dit instelt.

6. Hoe evalueer je de campagne?

In de zesde en tevens laatste video leer je hoe je de prestaties van je campagne controleert. In de video wordt belangrijke data om de prestaties van campagnes mee te beoordelen behandeld. Zoals welke campagnes de meeste verkopen genereren, of op welke dag mensen mensen op je advertenties klikken.

Met behulp van bovenstaande video’s kun je succesvol starten met het opzetten van een campagne in Google Ads. Benieuwd naar nog meer mogelijkheden voor een SEA-campagne? Ons digital marketing team denkt graag met je mee over nieuwe kansen!

Stefanie Bril

Over Stefanie Bril