BridgeFund
Zakelijk lenen zonder gedoe.In korte tijd is BridgeFund uitgegroeid tot marktleider op het gebied van kleine kortlopende leningen. Door hun razendsnelle acceptatieproces – gebaseerd op transactiedata, AI en Machine Learning – kunnen ze in rap tempo leningen verstrekken aan ondernemers. Ondernemers die anders aan moeten kloppen bij bijvoorbeeld een bank en daar weken of maanden op financiering wachten. Tegelijkertijd helpen ze andere ondernemers door hun vermogen te laten groeien op basis van een vaste, hoge rente.
Wij gingen aan de slag met het opnieuw ontwikkelen van de website. Dit zodat BridgeFund klaar is voor verdere groei. Of dat gelukt is? Je leest het in deze case.
Succesvolle start-up in FinTech
BridgeFund is in 2018 opgericht door Julian van de Steeg, Rutger Quispel en Dennis Reherman. “Als kleine ondernemer – vóór het BridgeFund tijdperk – merkte ik dat ik niet in aanmerking kwam voor een financiering. Tegelijkertijd hoorde ik verhalen van ondernemers die geen – of zelfs negatieve – rente ontvingen op hun vermogen”, aldus Julian. En zo ontstond het idee voor BridgeFund: de letterlijke brug tussen ondernemers die op zoek zijn naar rendement op hun vermogen en ondernemers die op zoek zijn naar financiering.
Inmiddels hebben ze al meer dan 6.500 ondernemers voorzien van financiering (met een omvang van meer dan 250 miljoen euro).
Uitdagingen van een scale-up
Marktleider wordt je logischerwijs niet zomaar. Toen wij in aanraking kwamen met BridgeFund zagen we een merk dat stond als een huis. Een merk met een speelse identiteit en naadloos geïntegreerd in de volledige customer journey. Aan de voorkant zag de website er dan ook behoorlijk strak uit, ons vermoeden was dat er enkel nog wat fine-tuning nodig was.
De praktijk bleek anders. BridgeFund was simpelweg uit haar website-jasje gegroeid. In een notendop: onnodig complex beheer van de website (Divi Pagebuilder), een wijziging in content op tientallen plekken moeten doorvoeren, een hoge mate van afhankelijkheid van één externe developer, een beperkte CRO slagkracht door gebrek aan capaciteit in de doorontwikkeling en als laatst: een versplinterd design system waardoor het voor de marketingafdeling lastig was om inzicht te krijgen in beschikbare bouwblokken bij het samenstellen van landingspagina’s.
Een situatie die we vaker aantreffen bij zowel start-ups als scale-ups: aan de voorkant een prima website terwijl er onder de motorkap diverse shortcuts zijn genomen. Tijd om hier verandering in aan te brengen!
Design System: het fundament voor consistentie
Voor BridgeFund zijn we begonnen bij de kern: het merk. Van een design system verdeeld over meerdere Adobe XD bestanden hebben we de overstap gemaakt naar een waterdicht design system in Figma. Je wilt namelijk dat de basiselementen van je merkidentiteit 100% zijn afgekaart, dat er maximale consistentie is voor het neerzetten van een professioneel merk én dat dit systeem bereikbaar is voor iedereen die met het merk aan de slag gaat (van contentbeheer tot aan development).
Vanuit het design system hebben we doorgepakt met het ontwikkelen van alle benodigde pagina templates. Bestaande pagina’s kregen een make-over waarbij de focus lag op het doorvoeren van consistentie en het inzichtelijk maken van herbruikbare elementen. Daarnaast zijn er tal van nieuwe pagina templates geïntroduceerd. Zo zag de kennisbank het levenslicht in onze Figma design bestanden en hebben we in nauwe samenwerking met Recruitment Marketing agency Cowboys handjes en voetjes gegeven aan de nieuwe Werken bij BridgeFund subsite.
Gutenberg als basis
Na de design fase zijn we aan de slag gegaan met de daadwerkelijke ontwikkeling van de nieuwe website voor BridgeFund. Met een sprintbased aanpak werd het mogelijk om de website in delen op te leveren. Een fijne aanpak die naadloos aansloot bij het ontwikkelen en redigeren van alle nieuwe content. Op die manier konden we min of meer parallel aan elkaar werken en hoefden de contentbeheerders van BridgeFund niet te wachten op onze developers en vice versa. Na elke deeloplevering organiseerden wij een workshop zodat BridgeFund wegwijs werd in de nieuwe Gutenberg editor (in plaats van de eerdere Divi Pagebuilder).
Een editor die BridgeFund in staat stelt om snel en eenvoudig wijzigingen door te voeren binnen de website. Middels full-site editing heb je als contentbeheerder aan de achterkant direct een goed beeld van de voorkant van de website zonder telkens een preview te hoeven genereren. De patronenfunctie in Gutenberg zorgt ervoor dat herbruikbare content beheerd wordt op één locatie. Content die je vervolgens eenvoudig op kunt halen op iedere gewenste plek binnen de website.
Technisch gezien is er een dijk van een website neergezet. Daarbij gebruikmakend van de nieuwste technieken en frameworks, met efficiënt geschreven code (lichtgewicht en dus fijn vanuit UX en SEO oogpunt) én volledig klaar voor de verdere groeiambities van BridgeFund. En niet te vergeten: inclusief een naadloze koppeling met Recruitee zodat de recruiters van BridgeFund ook daadwerkelijk de specialisten aan boord kunnen halen die benodigd zijn voor de verdere groei.
Webreact als verlengstuk van BridgeFund
Bij BridgeFund waren ze op zoek naar meer slagkracht op digitaal vlak. Slagkracht in de vorm van een extern bureau met specialisten op het gebied van UX/UI, development, data analytics en online strategie in het algemeen. Die slagkracht waarborgen we o.a. door een gedeeld Slack kanaal, iets wat ontzettend waardevol is gebleken tijdens zowel de initiële ontwikkeling als de continue doorontwikkeling waar we momenteel mee bezig zijn.
Andersom hebben we de directe slagkracht van het marketingteam binnen BridgeFund ook vergroot. Ze zijn niet meer voor elke wijziging afhankelijk van developers. Workshops hebben ze in staat gesteld om zelf aan het roer te staan. Een nieuwe landingspagina uitrollen is nu nog slechts een kwestie van minuten.
Een fijne samenwerking waar we ontzettend blij van worden 👊