Logo-WHITE
Cases Diensten Contact Onze aanpak Stories Over ons Werken bij Mijn Webreact

Ons adres
Breestraat 95-1
1941EG Beverwijk
Nederland

Contactgegevens
+31 (0)251 – 860 261
[email protected]

Bereikbaarheid
Wij zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:30

BigAirBag®

‘s Werelds eerste producent van freestyle airbags.

Stel je voor. Je verkoopt gigantische luchtkussens en noemt deze BigAirBags. Dit doe je sinds 2005 en tal van (top)atleten maken er gebruik van, wereldwijd. De groei zit er goed in, maar je wilt meer. Je wilt sneller groeien en bent op zoek naar een proactieve partner die je daarbij helpt.

Een partner die begint met het scherp krijgen van de visie en positionering, de brand guide naar een volgend niveau pusht en vervolgens een compleet nieuwe website neerzet inclusief naadloze integratie met je CRM. En dat alles in een tijdsbestek van 3 maanden. Wij deden het. Samen met onze marketingpartner Bambuu en het onwijs toffe team van BigAirBag®. Hoe? Dat lees je in de deze case.

Try hard, land soft

Eerst terug naar 2005. Het jaar dat BigAirBag® werd opgericht door Marcel Kraan. Een fervent snowboarder die geregeld een blessure opliep. ‘Dat moet anders kunnen’, dacht hij. En zo ontstond het idee voor het produceren van enorme luchtkussens die je op een (indoor) piste kunt plaatsen. De ideale manier om je tricks en techniek te verbeteren, zonder de nare gevolgen bij een crash.

Inmiddels zijn we heel wat jaren verder en staan er wereldwijd meer dan 4.000 installaties. Ook is de scope verbreed en leveren ze allang niet meer luchtkussens voor alleen skipistes. BigAirBags worden gebruikt door trampoline-, avonturen- en vakantieparken. Daarnaast zijn ze populair in de extreme sports scene, denk daarbij aan freestyle Motocross en BMX. Wereldwijd maken tal van (top)atleten gebruik van de oplossingen van BigAirBag®, tot aan Olympisch niveau. Zoals je wellicht begrijpt: een te gek product om creatief volledig op los te gaan!

First things first

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen ligt een verdere groei van BigAirBag® ten grondslag aan de initiële vraag. Daarom hebben we direct onze partner Bambuu betrokken bij het project. Eigenaar Sietse ging, samen met strateeg Emma, om tafel met de mannen van BigAirBag®. Tijdens een strategische sessie werd er ingezoomd op het huidige businessmodel, de markt, doelgroepen en alle bijbehorende kansen. De output was een strategisch advies. Voor ons het startpunt bij het ontwikkelen van de sitemap en wireframes.

Een sitemap maakt de toekomstige omvang van de website in één overzicht duidelijk. Hoe komt de navigatie eruit te zien en welk type pagina’s zijn er benodigd voor het vertellen van het verhaal van BigAirBag®? Vanuit de sitemap zijn wireframes ontwikkeld. Digitale blauwdrukken die op paginaniveau de benodigde structuur weergeven. Waar plaats je een call-to-action? Waar productinformatie? Waar zorg je voor engagement middels pakkend beeldmateriaal of andere vormen van content? Deze vragen werden beantwoord via de door ons ontwikkelde wireframes.

Op die manier zijn we samen met Bambuu en BigAirBag® tot een structuur gekomen die hout snijdt. Eentje die naadloos aansluit op de output van de eerdere strategische sessie.

Onwijs tof om in aanraking te mogen komen met het team van BigAirBag®! Vanuit de strategische sessie hebben we een aanvalsplan gemaakt voor structurele marketingactiviteiten om zo bij te dragen aan hun business doelstellingen. Doordat we direct vanaf de start zijn aangehaakt was er bij de lancering van de nieuwe site sprake van een vliegende start.

Doorontwikkeling van het merk

Normaal gesproken starten wij de designfase nadat de wireframes definitief zijn opgeleverd. Voor BigAirBag® was het echter belangrijk om eerst nog een tussenstap te zetten: het optimaliseren van de brand guide. Er was namelijk al een huisstijl aanwezig, maar een kleine opfrisbeurt kon zeker geen kwaad.

Concreet betekent dit dat we kritisch hebben gekeken naar typografie, kleur- en vormgebruik en de toepassing van badges en ribbons. Met de door ons doorgevoerde wijzigingen hebben we laten zien dat je een bestaande huisstijl relatief eenvoudig naar een volgend niveau kunt brengen, zonder de noodzaak voor het volledig aanpassen van alle (offline) uitingen die in het verleden zijn ontwikkeld. Zo is het logo bijvoorbeeld ook onaangeraakt gebleven. Wel zo fijn wanneer je 4.000+ installaties wereldwijd hebt staan met daarop een BigAirBag® logo 😉

Vervolgens hebben we doorgepakt met het ontwikkelen van alle designs. Vanzelfsprekend ademen deze designs de vernieuwde brand guide. Samen met BigAirBag® zijn we tot de definitieve designs gekomen en werd het tijd om alles tot leven te laten komen in de development fase.

Sprint-based development

Het ontwikkelen van de website gebeurt bij ons in een testomgeving. Dit geeft de klant de mogelijkheid om continu mee te kijken tijdens het ontwikkelproces. Een uitgekiende planning zorgde ervoor dat BigAirBag® en Webreact min of meer parallel aan elkaar konden werken. Bij elke deel-oplevering stond Lucas, Marketing Manager bij BigAirBag®, klaar voor het vullen van content. Dit voorkomt een ‘big bang’ aan het einde en versnelt de tijd naar livegang. Wel zo efficiënt.

Daarnaast hebben we tijdens de ontwikkeling veel aandacht besteed aan de integratie van het CRM (Zoho) binnen de website. Dit levert BigAirBag® tal van voordelen op. Zo worden bezoekers van de website automatisch in het CRM geplaatst nadat ze een aanvraag doen, worden zij op basis van hun geografische locatie aan de juiste sales manager (op landniveau) gekoppeld en zijn al hun website activiteiten (bezochte pagina’s, duur van bezoek etc.) eenvoudig inzichtelijk in het CRM.

Door een goed ingerichte marketing- en salesfunnel is de kans groot dat suspects doorgroeien naar leads, prospects en uiteindelijk klanten. BigAirBag® biedt daarnaast diverse servicecontracten aan, een goede focus dus op langdurige samenwerkingen wat wordt onderstreept door hun pagina met ambassadeurs.

Vanaf de start heeft Webreact zich vastgebeten in onze case. Het team was continu betrokken en er is veel geschakeld bij het inrichten van de website. Doordat de site in verschillende delen is opgeleverd, en we direct aan de slag konden gaan met het vullen van content, hebben we de deadline weten te behalen.

Vervolgstappen

We zijn ontzettend trots op het eindresultaat, maar vooral op de samenwerking met de toppers van zowel Bambuu als BigAirBag®. Dit is een typisch voorbeeld van wat synergie je op online vlak kan brengen. Namelijk een top-notch website. Een visueel pareltje met strakke content wat resulteert in een lead machine en bijdraagt aan de groeiambities van BigAirBag®.

En dat is slechts het begin. Nu er een dijk van een fundering staat is Bambuu druk bezig met het uitwerken van het eerder ontwikkelde strategisch advies en de executie ervan. Wij slijpen de website bij waar nodig. Al met al een prachtig project waar we energie van krijgen 🚀