Logo-WHITE
Cases Diensten Contact Onze aanpak Stories Over ons Werken bij Mijn Webreact

Ons adres
Breestraat 95-1
1941EG Beverwijk
Nederland

Contactgegevens
+31 (0)251 – 860 261
[email protected]

Bereikbaarheid
Wij zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:30

Race Planet

The fastest way of entertainment.

Michael Bleekemolen is de grondlegger van Race Planet. Deze ex-formule 1 coureur, ondernemer en kampioen van verschillende raceklassen opende in 1993 de eerste kartbaan van Europa. In de jaren die volgde is Race Planet uitgegroeid tot een entertainment imperium met tal van activiteiten. Van zelf rijden op het circuit van Zandvoort tot aan een gezellig avondje bowlen, lasergamen en uiteraard karten. Nieuwe toevoegingen zijn Roller Planet, Jimmy’s Speelparadijs en toerritten in klassiekers.

Al deze activiteiten komen samen onder één label: Race Planet. Uiteraard hoort daar een overzichtelijke website bij, zodat elk type klant snel zijn of haar weg kan vinden. En dat is waar Webreact om de hoek kwam kijken.

Race Planet is beleving

De bestaande website voldeed in de basis aan de informatievoorziening richting bezoekers maar miste het gevoel dat je moet krijgen bij Race Planet: adrenaline en fun! Daarnaast was de groei van de organisatie letterlijk terug te vinden in de website. Met als resultaat: veel informatie en weinig overzicht. Dit in combinatie met een verouderd ontwerp, pagina’s en functionaliteiten die niet goed werken op mobiel en het missen van het ‘gevoel’ van Race Planet… Reden genoeg om de website eens goed onder handen te nemen en een conversiemachine in te richten in plaats van een informatieve website.

Het draait om de details

Voor Race Planet was het duidelijk. De nieuwe website moest geen kleine verbetering worden van de bestaande website. Het moest gaan om perfectie. Volledig out-of-the-box te denken, waarbij alles draait om het eindresultaat. Details moeten het verschil maken.

Om die reden zijn we samen met het team van Race Planet letterlijk gestart aan de tekentafel. Via tussentijdse sessies hebben we het complete traject samen bewandeld. Van schetsen naar wireframes, van wireframes naar ontwerpen, van ontwerpen naar een klikbaar prototype en van het prototype naar de daadwerkelijke website. Agile ontwikkeling, waarbij continue feedback centraal staat, heeft ons geholpen om over de kleinste details na te denken.

Voor ons was het duidelijk welke kant wij op wilde met onze nieuwe website en aan welke eisen deze moest voldoen. Webreact heeft onze ideeën uitgewerkt, maar ons vooral geadviseerd en geholpen met het maken van keuzes. Een fijn traject waarbij ruimte was voor continue feedback over en weer. Webreact is voor ons zodoende meer dan een technische partij alleen.

Maatwerk WordPress thema

Om te kunnen voldoen aan de hoge verwachtingen van Race Planet is er gekozen voor een volledig op maat gemaakt WordPress thema. Dit gaf ons de vrijheid om het allerbeste eindresultaat neer te zetten. Van de UX van een mobiel menu tot aan interactieve elementen zoals het vergelijken van Race Experiences op Zandvoort of een keuzehulp die de bezoeker helpt om de meest passende experience te vinden. Elk detail van de website is met evenveel zorg en liefde ontwikkeld.

Door de realisatie van een maatwerk WordPress thema hebben we de code zo clean mogelijk weten te houden. Ook verzorgen wij de onderliggende hosting infrastructuur, hierdoor hebben we de applicatie op de hosting infrastructuur af kunnen stemmen. Als kers op de taart wordt er gebruik gemaakt van geavanceerde caching mechanismen wat zorgt voor een razendsnelle website. Passend bij de razendsnelle race-experience.

Beheer van de website

Het zo gebruiksvriendelijk mogelijk beheren van de website bracht een uitdaging met zich mee. Enerzijds zouden we kunnen kiezen voor het gebruikmaken van vaste templates. Dit zorgt voor consistentie in de lay-out van pagina’s, maar beperkt Race Planet aanzienlijk in het beheren van de website. Anderzijds zouden we een block editor in kunnen zetten (zoals Visual Composer) om Race Planet meer vrijheid te geven, het gevaar hiervan is inconsistentie in de opbouw van pagina’s.

Uiteindelijk draait het om het vinden van de juiste balans tussen flexibiliteit en consistentie. Om die reden hebben we gekozen voor een mix tussen vaste templates (post types) en het ontwikkelen van maatwerk Visual Composer elementen. Daar waar Visual Composer in de basis zorgt voor een overhead aan code, hebben wij dit tot een minimum weten te beperken. De code blijft zo netjes en de snelheid ondervindt geen hinder door het gebruik van deze block editor.

Het resultaat is een doordacht beheersysteem waarin Race Planet uitstekend haar weg kan vinden bij het beheren van content.

Externe koppeling Race Planet Zandvoort

Een belangrijke activiteit voor Race Planet is het aanbieden van onvergetelijke Race Experiences op het circuit van Zandvoort. Tijdens deze speciale dagen wanen deelnemers zich als ware coureurs in de meest extravagante bolides van deze tijd. Rondrijden in een Ferrari 488 GTB, een McLaren 540C, een Lamborghini Huracán… Het is allemaal mogelijk.

Voor het correct kunnen afhandelen van aanvragen en het bijbehorende beheer hebben wij in het verleden een maatwerk boekingssysteem gebouwd. Doordat dit systeem op een apart subdomein draait was er in de customer journey sprake van een gat tussen de website en het boekingssysteem. In de nieuwe website hebben wij dit gat weten te verkleinen door een deel van de functionaliteiten te integreren binnen de nieuwe omgeving. Zo kunnen bezoekers van de website eenvoudig een overzicht opvragen van toekomstige Race Experience dagen, kan men in één oogopslag zien of er nog plekken beschikbaar zijn en loopt het koopproces tussen website en boekingssysteem naadloos in elkaar over.

Resultaat meetbaar maken

Bij Webreact houden we van data. En gelukkig houden onze klanten ook van data. Het correct inregelen van alle analyse software is voor ons een vanzelfsprekendheid. Ook voor Race Planet hebben wij alle primaire conversies tot in detail ingeregeld. Softe conversies worden netjes als ‘gebeurtenissen’ binnen Google Analytics geregistreerd. Zo kan Race Planet exact zien welke call-to-actions op welke pagina’s de beste performance leveren. Het analyseren van deze data zal in de toekomst waardevolle informatie geven bij het optimaliseren van de website.