Logo-WHITE
Cases Diensten Contact Onze aanpak Stories Over ons Werken bij Mijn Webreact

Ons adres
Breestraat 95-1
1941EG Beverwijk
Nederland

Contactgegevens
+31 (0)251 – 860 261
[email protected]

Bereikbaarheid
Wij zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:30

Bouwmensen

De grootste opleider van bouwend Nederland.

Al jaren is er sprake van grote personeelstekorten in en rondom de bouw. De oorzaak? Het imago van ambachtelijke beroepen zoals timmerman, tegelzetter of metselaar. ‘Hard werken voor een laag salaris’, dacht iedereen. Nu is het tij gekeerd door flinke tekorten in de sector en oplopende wachttijden van bouwprojecten.

Ook Bouwmensen houdt zich bezig met het verbeteren van bovengenoemd imago. Bouwmensen is, in de bouwsector, namelijk de grootste opleider van Nederland en zorgt voor een continue aanwas van nieuwe vaklieden. Veelal jonge vaklieden die na hun middelbare school een mbo-opleiding via Bouwmensen volgen. Logisch dat daar een website bij hoort die overtuigt en converteert. Webreact stond, samen met Bambuu en Bouwmensen, aan het roer van een compleet nieuw online platform. Hoe we dit hebben aangepakt? Dat lees je in deze case.

Bouwmensen in een notendop

Bouwmensen heeft in Nederland meer dan 30 vestigingen. Binnen deze vestigingen worden toekomstige vakmannen en -vrouwen opgeleid. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met tal van ROC’s. In 2 tot 5 jaar worden leerlingen klaargestoomd voor een carrière als timmerman, metselaar, tegelzetter of één van de andere vakgebieden die Bouwmensen aanbiedt.

Daarbij zijn praktijk en theorie volledig in elkaar verweven, op die manier leert men namelijk het snelst. Door de nauwe samenwerking met regionale bouwbedrijven kunnen ze hun kennis direct toepassen en ontstaat er de kans om hun carrière met een vliegende start te beginnen.

Samen voor het beste eindresultaat

De basis voor een succesvol project ligt bij een nauwe samenwerking tussen alle betrokkenen. Onze kennis op het gebied van webdesign en -development hebben we gecombineerd met de marketing expertise van Bambuu en de kennis van de sector en doelgroep van Bouwmensen.

Samen hebben we het volledige pad bewandeld. Van sitemap, naar wireframes (digitale schetsen van toekomstige pagina’s), naar designs, naar het daadwerkelijk bouwen van de website om vervolgens te proosten tijdens de lancering op maandag 12 december 2022. Exact de dag dat Bouwmensen hun 10-jarig bestaan vierden.

Eén van de grootste uitdagingen tijdens dit project was het creëren van draagvlak en enthousiasme bij alle individuele vestigingen. Dit zodat zij de website ook daadwerkelijk gaan gebruiken. Door de gefaseerde aanpak waarbij er continu ruimte was voor feedback is dit gelukt. Alle vestigingen zijn trots op het eindresultaat en omarmen de nieuwe website. Essentieel voor het achterliggende succes.

Via kleine deelopleveringen naar het eindresultaat

Na afronding van de designfase zijn we halverwege oktober gestart met de daadwerkelijke bouw van de nieuwe website. Door in sprints kleine onderdelen van het nieuwe online platform op te leveren stelden wij Bouwmensen in staat de website stap voor stap te vullen met de nieuw ontwikkelde content. Op die manier konden we parallel aan elkaar werken. Een efficiënte werkwijze en essentieel met het oog op de deadline van 12 december 2022.

Het eenvoudig beheren van een vestigingspagina was belangrijk om draagvlak te creëren bij alle individuele vestigingen. Dit zodat ze de website ook daadwerkelijk gaan gebruiken. In het verleden heeft URD Solutions een losstaand marketing- en brandportaal ontwikkeld waar vestigingen informatie op kunnen delen. Samen met URD Solutions hebben we dit portaal weten te koppelen aan de nieuwe website. Hierdoor is het voor vestigingen niet nodig om in te loggen in WordPress voor het beheer van hun specifieke vestigingspagina, onderliggende evenementen en meer.

Succesvolle lancering

Na een intensief development traject, het tweaken van de ActiveCampaign integratie met Bambuu, het afstemmen van de koppeling met URD en het vullen van content door Bouwmensen was op 12 december 2022 het moment daar: de officiële lancering. En dat op de dag dat bij Bouwmensen het 10-jarig bestaan werd gevierd. Supermooi!

Wij, Bambuu én Bouwmensen zijn ontzettend trots op het werk dat we hebben neergezet. En gelukkig werpt de nieuwe website ook zijn vruchten af. Zo zien we in Google Search Console bijvoorbeeld de bevestiging dat de site-vitaliteit en het gebruiksgemak op mobiel aanzienlijk is verbeterd t.o.v. de vorige website. Belangrijk wanneer je een Snapchat en TikTok generatie aanspreekt die vrijwel enkel mobiel gebruikt.

Naast de verbetering qua gebruiksgemak zijn de resultaten tot dusver ook veelbelovend. Zo zijn het aantal inschrijvingen op opleidingen en het aantal aanvragen voor een kennismaking significant gestegen.

We hebben een mega upgrade gekregen van onze online aanwezigheid door een kakstrakke en snelle website te ontwikkelen die naadloos aansluit bij het (zoek)gedrag van jonge doelgroep. Daarbij zorgt de integratie met ActiveCampaign ervoor dat we leads kunnen opvangen én gericht blijven nurturen met meer inschrijvingen tot gevolg. We krijgen al veel feedback over de mooie nieuwe website, dus kijken vol vertrouwen naar de toekomst.

To be continued!

Al met al een ontzettend tof project waar we energie van krijgen! En blijven krijgen. Want samen met Bambuu en Bouwmensen werken we continu aan de website en campagnes om de groeidoelstellingen van Bouwmensen te verwezenlijken 👊