Logo-WHITE
Cases Diensten Contact Onze aanpak Stories Over ons Werken bij Mijn Webreact

Ons adres
Breestraat 95-1
1941EG Beverwijk
Nederland

Contactgegevens
+31 (0)251 – 860 261
[email protected]

Bereikbaarheid
Wij zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:30

Breinstein

Opleiden, coachen en detacheren van young professionals. Digital Natives rule!

Het verhaal van Breinstein start in 2010 op een zolderkamer in Alkmaar. Daar is Chantal Mulder druk bezig met het opzetten van een detacheringsbureau gespecialiseerd in informatie- en verandermanagement voor de publieke sector. Jaren later is Breinstein uitgegroeid tot een grootschalige detacheerder met vestigingen in Alkmaar, Utrecht en Rotterdam.

Om die groei voort te zetten en een stevige positie in de IT-markt te behouden is een sterke identiteit essentieel. Daarom werd er in 2021 gekozen voor een volledige rebranding waar de website uiteraard een belangrijke rol in speelde. Inmiddels staat er een dijk van een website en zijn wij bijzonder trots op de samenwerking met Bambuu, INDIE Amsterdam en Breinstein.

De essentie van continue doorontwikkeling

Wanneer wij aan de slag mogen gaan voor een opdrachtgever starten wij met het analyseren van de huidige website. Welke pijnpunten veroorzaakt de website binnen een organisatie? Zijn er andere zaken waar we rekening mee moeten houden bij het ontwikkelen van een nieuw platform? In de regel zie je daar pijnpunten in terug die op tal van projecten van toepassing zijn:

  • De website wordt technisch niet of nauwelijks onderhouden.
  • Nieuwe functionaliteiten worden niet ontwikkeld.
  • De website draagt niet bij aan de commerciële doelstellingen van de klant.
  • Bezoekers weten hun weg niet te vinden.
  • Commerciële doelen worden niet (of niet correct) gemeten, waardoor de effectiviteit van de website niet goed inzichtelijk is.
  • Externe koppelingen worden niet onderhouden, waardoor deze niet correct werken. Dit resulteert in meer handwerk en verhoogt de inefficiëntie van de organisatie.
  • Voor het plaatsen van content mist er een gebruiksvriendelijk systeem. Externe afhankelijkheden ontstaan en de slagkracht van de organisatie zwakt af.

Bovenstaand kan leiden tot risico’s op het gebied van veiligheid, stabiliteit en snelheid van de website. Vanuit commercieel perspectief ontstaat er daarnaast wrijving tussen wat mogelijk is en de daadwerkelijke eisen vanuit de organisatie. Het gevolg is dat men op zoek gaat naar alternatieve wegen, buiten de website om. Denk daarbij aan de inzet van Webflow voor het creëren van losse landingspagina’s op aparte domeinen.

In verschillende opzichten niet de meest ideale situatie. Het aantal tools neemt toe, het overzicht neemt af en content wordt versplinterd. Dit resulteert in een verzwakte organische positie binnen zoekmachines als Google.

Gelukkig houden we bij Webreact van uitdagingen! Onze handen jeukten om alle pijnpunten van Breinstein weg te nemen. En samen met de aanstaande rebranding was dit hét moment om niet één, maar tien stappen vooruit te zetten. Let’s go!

Samenwerking met INDIE Amsterdam

Voor het neerzetten van de volledig nieuwe positionering van Breinstein werd INDIE Amsterdam ingevlogen. Creatievelingen die een volledig nieuwe brand guide hebben ontwikkeld. Een exemplaar waar onze UI/UX afdeling bijzonder gelukkig van werd.

Zodra de brand guide bij ons binnen was begon voor ons het creatieve gedeelte. Aan ons de uitdaging om ons volledig in te leven in het merk, de doelgroep, de tone of voice en de kernboodschap die Breinstein uit wilt stralen. Een ‘bold’ aanpak waarbij statements centraal staan.

Tijdens de designfase stonden onze creatievelingen en die van Breinstein nauw met elkaar in verbinding. De tussentijdse review sessies waren energiek en verhelderend, een mooie chemie tussen alle betrokken partijen met als eindresultaat een heel tof website ontwerp!

Sprintmatig naar de eindstreep

Een design kan nog zo volmaakt zijn, uiteindelijk zal het geheel tot leven moeten komen op het device van de eindgebruiker. Dat is waar onze front-end en back-end helden om de hoek kwamen kijken.

Sprintmatig is er naar de livegang van het nieuwe Breinstein toegewerkt. Met elke twee weken een oplevermoment. Door het gebruik van JIRA hadden Breinstein en marketing specialist Bambuu de mogelijkheid om inhoudelijk mee te kijken naar de voortgang op sprintniveau. Kwaliteitscontroles werden on-the-fly uitgevoerd door het interne team van Webreact, Breinstein en Bambuu. Alles voor een zo vlekkeloos mogelijk resultaat.

Met een gewenste lancering in maart 2021 begon de tijdsdruk ondertussen toe te nemen. Menig weekend is richting de livegang gesneuveld en iedereen zette zijn beste beentje voor binnen Webreact. Ongelofelijk trots waren we dan ook op maandag 29 maart 2021: de lancering van het nieuwe Breinstein!

De samenwerking met Webreact voelt voor ons als zeer laagdrempelig en met een open communicatie. Als ik vragen of issues heb kan iedereen bij Webreact mij altijd goed helpen. Alle teamleden zijn op de hoogte van de lopende projecten en komen met de juiste oplossingen. Daarnaast zijn ze altijd welwillend om mee te denken over optimalisaties.

Digital Natives rule!

In de eerste week van april kwam alles samen. Marketing campagnes begonnen via tal van kanalen te draaien. De vraag “Heb je de nieuwe commercial van Breinstein voorbij zien komen?” werd uit tal van hoeken op ons afgeschoten. “Dat is toch dat project waar jullie al maanden aan werken?”, klopt als een bus! Het merk ‘Breinstein’ begon te leven en de website werd een leadmachine voor opdrachtgevers en young professionals.

Breinstein is een typische case waar je als bureau van begint te stralen. Een organisatie met een visie, die bereid is om te investeren in een krachtig en duurzaam online fundament. Die waarde hecht aan de kleinste details. En waarbij we mogen samenwerken met specialisten in tal van vakgebieden. Heel gaaf!