Brenda Kookt
Brenda Kookt is hét inspiratieplatform voor thuiskoks.In 2012 startte Brenda Hoff een blog onder de naam ‘Brenda Kookt’. Haar drijfveer? Het delen van haar passie voor koken met anderen. Het resultaat was de eerste versie van brendakookt.nl waarbij bezoekers uiteenlopende recepten konden bekijken.
In 10 jaar tijd is Brenda Kookt uitgegroeid tot een inspiratieplatform voor thuiskoks. Ongekend populair. De website trekt gemiddeld 650.000 bezoekers per maand en op Instagram heeft Brenda meer dan 50.000 volgers. Vraag een doorsnee thuiskok naar Brenda Kookt en de kans is groot dat ze haar kennen of volgen. Hoe tof is het om voor zo een influencer een grote stap te mogen zetten op online vlak? En niet 1 stap vooruit, maar gelijk 10. Bij Webreact schoten we direct in de startblokken!
Waarom vernieuwing?
Oke, 10 stappen vooruit dus. Maar waarom eigenlijk? De huidige website was namelijk pas anderhalf jaar oud. Zonde om een compleet nieuwe website te gaan ontwerpen en ontwikkelen zou je denken.
Dat vonden wij ook. Uiteraard bijten wij ons tijdens dit soort trajecten vast in de huidige website en onderzoeken we of doorontwikkeling een optie is. Tijdens onze analyses bleek dat de fundering van de website helaas niet solide genoeg was. De hoofdoorzaak? Het gebruik van een gestandaardiseerd thema waarbij tal van plug-ins of workarounds waren ingezet om toch het beoogde doel te behalen.
Een aantal voorbeelden van pijnpunten:
- Geen optimale mobiele ervaring, terwijl 70% van de bezoekers een mobiel device gebruikt voor het bezoeken van de website.
- Het lastig kunnen vinden van het juiste recept tussen de honderden aanwezige recepten.
- Een onnodig complex beheersysteem waarbij content op tal van plekken beheerd werd.
- Het gebruik van pagebuilder Elementor in het beheersysteem op plaatsen waar dat onlogisch was. Zo werden overzichtspagina’s bijvoorbeeld handmatig opgebouwd in plaats van dynamisch gegenereerd op basis van beschikbare content.
- Door gebruik van een gestandaardiseerd WordPress thema was er veel onnodige code aanwezig. Dit had impact op zowel de website snelheid als SEO score.
- Een niet geoptimaliseerde linkstructuur van recepten en blogartikelen.
Begrijp ons niet verkeerd. Een gestandaardiseerd WordPress thema waarbij je plug-ins gebruikt om het beoogde doel te behalen hoeft zeker niet altijd een verkeerde keuze te zijn. Tegen relatief lage kosten kun je namelijk een website neerzetten met veel functionaliteit. Zie het als een periode om je business op te bouwen, om community te creëren en te bewijzen dat jouw idee levensvatbaar is. Er komt echter een moment dat dit niet meer voldoet. En dat moment was voor Brenda nu bereikt.
Optimale User Experience vanaf de tekentafel
Geen gestandaardiseerd thema dus. Maar wat dan wel? Bij Webreact noemen wij het een maatwerktraject. Daarbij bewandelen we samen met de klant (en externe partijen) het pad richting de ideale website. Van sitemap naar wireframes, van wireframes naar design en als laatst de stap richting development waarbij alles tot leven komt.
Zo hebben we samen met Brenda, en haar vaste online marketing partner Semwerkt, de basis neergezet van de nieuwe website. Het resultaat is een efficiënte navigatie, maar vooral een logische indeling van recepten. Waar je in de vorige website een keuze moest maken tussen tal van hoofdcategorieën werken we nu met 2 niveaus.
Ben je bijvoorbeeld op zoek naar vegetarisch recept? Via de receptenindex scroll je eenvoudig naar ‘Type gerecht’ en kies je voor ‘Vegetarisch’. Vervolgens komt de categorisering nogmaals terug op de vervolgpagina met vegetarische recepten in de vorm van een sidebar. Want wat als je een vegetarisch bijgerecht zoekt gerelateerd aan de lente? Met een paar drukken op de knop vind je razendsnel relevante recepten.
Dat eenvoudig vindbaar maken van recepten had uiteraard wel de nodige voeten in de aarde. Naast al het voorbereidende werk was het ook zaak om alle recepten aan de juiste categorieën te koppelen. De crew van Brenda Kookt heeft daarbij de honderden recepten op de juiste manier ingedeeld. Een behoorlijk klus, maar alles voor een te gek eindresultaat!
SEO in optima forma
Het enorme bereik van Brenda Kookt is mede te danken aan de grote hoeveelheid organische bezoekers. Ofwel: bezoekers die (voornamelijk) via Google op de website terecht komen zonder daarbij een advertentie aan te klikken. Daarbij hebben Brenda en Semwerkt in het verleden al ontzettend veel stappen in de juiste richting gezet.
Aan ons de taak om dit nóg verder te verbeteren. Zaken waar we ons mee bezig hebben gehouden?
Allereerst het neerzetten van een website zonder onnodige code. Door een thema van scratch af aan te ontwikkelen zorgen we ervoor dat de code efficiënt is volgens de laatste standaarden. Tegelijkertijd proberen we het aantal plug-ins zo laag mogelijk te houden. Dit heeft geresulteerd in een razendsnelle website met een optimale Google PageSpeed score. De belangrijkste pagina van de website (een recept detailpagina) scoorde daarbij maar liefst 88 van de 100 punten op mobiel.
Dat zijn scores waar wij (en Google) erg blij van worden. Belangrijke kanttekening daarbij is dat de PageSpeed op dit moment behoorlijk naar beneden wordt gehaald door de advertenties op de website. Deze worden via een extern platform ingeladen waarbij wij helaas geen enkele invloed hebben op de gebruikte technieken. Logischerwijs hebben wij dit kenbaar gemaakt bij de desbetreffende partij zodat zij dit in de toekomst kunnen optimaliseren.
Vervolgens hebben we aan de content-kant ook de nodige verbeteringen doorgevoerd. Zo hebben we een splitsing gemaakt tussen inspiratie artikelen en daadwerkelijke recepten. De URL-structuur van dit type berichten is aangepast en logischer gemaakt. Waar er voorheen nog een datum van het artikel in de URL zichtbaar was, is dit nu niet meer het geval en wordt deze netjes getoond met /inspiratie/ of /recepten/ in de URL.
Semwerkt heeft daarnaast een kritische blik geworpen op de gebruikte headings binnen pagina’s. Door de juiste waarde aan de juiste kop mee te geven helpen we Google bij het beter vindbaar maken van pagina’s op relevante trefwoorden.
De juiste redirects voor een naadloze livegang
Eén van de grootste uitdagingen tijdens dit project was het correct neerzetten van het redirect schema. Een redirect zorgt ervoor dat je na livegang nooit de melding krijgt dat een pagina ‘niet gevonden’ is. Wanneer hier weinig of geen aandacht aan wordt geschonken zal dit veel impact hebben op de bezoekersaantallen na livegang. Je opgebouwde organische posities in Google worden daarmee namelijk grotendeels teniet gedaan.
Het neerzetten van een waterdicht redirect schema was complex doordat de technische structuur van inspiratie artikelen en recepten was gewijzigd (en daarmee de URL structuur van duizenden pagina’s). Daarnaast kwamen wij er met Brenda achter dat niet alle recepten ook daadwerkelijk een recept waren. Soms was een recept eigenlijk een inspiratie artikel. Het maakte het proces voor het neerzetten van een foutloos redirect schema complexer, maar uiteraard houden wij wel van een uitdaging!
Uiteindelijk hebben we samen met Semwerkt een definitieve controle uitgevoerd en ervoor gezorgd dat alle bestaande organische posities konden worden behouden.
Bij Webreact zijn we fan!
Vanaf december 2021 hebben we een half jaar dedicated gewerkt aan Brenda Kookt. We zijn dan ook heel erg trots op het eindresultaat. Wat het extra gaaf maakt is het feit dat er dagelijks duizenden bezoekers gebruikmaken van de verbeteringen die onze UX/UI designers aan de tekentafel hebben bedacht. Dat is nog eens ‘resultaat van je werk’!
Een ander leuk weetje: Brenda heeft onze designers en developers weten te inspireren. Zo bracht Brenda tijdens één van de meetings een aantal exemplaren van Makkelijk & Snel mee. Dit kookboek lag binnen no-time in de keukens van onze collega’s en wordt nog steeds vaak gebruikt (net als de website uiteraard). De gesprekken op kantoor zijn dan ook best grappig. Een leuke quote die ik onlangs voorbij hoorde komen in de gang: “Heb je de Bami van Brenda al geprobeerd? Dat is echt een feestje hoor.” Hoe mooi is dat!