Logo-WHITE
Cases Diensten Contact Onze aanpak Stories Over ons Werken bij Mijn Webreact

Ons adres
Breestraat 95-1
1941EG Beverwijk
Nederland

Contactgegevens
+31 (0)251 – 860 261
[email protected]

Bereikbaarheid
Wij zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:30

HearingCoach

Gehoorbescherming is meer dan een oordop.

Uit onderzoek van VeiligheidNL en Erasmus MC blijkt dat 1 op de 8 Nederlandse veertig-plussers een gehoorverlies heeft van 35 decibel of meer. Maar liefst 1,2 miljoen Nederlanders hebben in het dagelijks leven moeite om anderen te verstaan. Arbeidsomstandigheden kunnen slechthorendheid veroorzaken en tot uiting komen in de vorm van vermoeidheid, burn-outs en sociale problemen.

Gelukkig is daar HearingCoach. HearingCoach stimuleert bedrijven stil te staan bij de gevaren van gehoorschade. Niet enkel door het gebruiken van een oordop, maar door een maatwerk aanpak op het gebied van gehoorbescherming en -zorg. We sloegen de handen ineen met Bambuu en Offff Branding Studio en hebben de online aanwezigheid van HearingCoach naar een volgend niveau gebracht. Hoe? Dat lees je in deze case.

De oorsprong van HearingCoach

HearingCoach is voortgekomen uit Variphone, opgericht in 1988 en specialist in het ontwikkelen van – op maat gemaakte – gehoorbescherming. Een kleine fast forward naar vandaag: inmiddels zijn er meerdere vestigingen in Nederland, België en Zuid-Afrika. Daarnaast beschikken ze over een wereldwijd dealernetwerk.

Variphone is zich in de loop der jaren steeds meer gaan richten op bewustwording en gedragsverandering in plaats van enkel het ontwikkelen van innovatieve gehoorbescherming. In 2010 werd de eerste coach verwelkomd binnen het team en daarmee – onbewust – de basis gelegd voor een nieuwe naam: HearingCoach.

Inmiddels helpt een volledig in-house team van coaches bedrijven bij het in kaart brengen, monitoren en voorkomen van gehoorschade. Deze dienst is in de markt gezet onder de noemer Healthy Hearing Program en biedt een alles-in-één oplossing op het gebied van gehoorzorg. Dat begint bij het ontwikkelen van risicoprofielen en het uitvoeren van gehoorscans en eindigt bij het opleveren van maatwerk gehoorbescherming en individuele gedragscoaching. Nou ja, eigenlijk eindigt het niet. Het is namelijk een continu proces inclusief periodieke controles en lektesten.

Doordat er sinds 1988 tal van stappen zijn gezet, was er sprake van versplintering op het gebied van branding en online aanwezigheid. Meerdere websites, bedrijfsnamen, systemen en ga zo maar door. En versplintering is nou niet bepaald het beste ingrediënt voor het neerzetten van een sterk merk. Hoogtijd om daar verandering in aan te brengen!

Marketingstrategie: terug naar de tekentafel

Voor het neerzetten van een degelijke en klip-en-klare strategie nam Bambuu het voortouw en was de eerste halte het Marketing Strategie Canvas. Een nauwe samenwerking tussen Bambuu en HearingCoach resulteerde in een marketing roadmap mét visie. Een onmisbaar fundament om de marketing rondom HearingCoach naar een topniveau te brengen. De aanvullende onderzoeken – waaronder een uitgebreide zoekwoordanalyse – waren voor ons bijzonder waardevol en zijn als startpunt gebruikt tijdens het ontwikkelen van bijvoorbeeld de sitemap en wireframes.

Kern van de strategie? Het samenbrengen van alle activiteiten onder één sterke naam: HearingCoach. Dat betekende dat er gesleuteld moest gaan worden aan de merkidentiteit. Hiervoor had Bambuu – in nauw overleg met HearingCoach – haar oog laten vallen op creatievelingen uit 010: Offff Branding Studio.

Een nieuwe merkidentiteit

Offff Branding Studio trok vervolgens alles uit de kast voor het neerzetten van een unieke, frisse en opvallende identiteit. Primaire kleuren, speelse vormen en herkenbare fotografie vormen de basis van het merk. We ontvingen een dijk van een branding guide en onze handen begonnen gelijk te jeuken voor het maken van de doorvertaling naar het nieuwe online platform voor HearingCoach.

Qua beeldtaal draait het bij HearingCoach om uitnodigende kleuren en aansprekende typografie. Het geheel moet een gevoel van speelsheid weergeven met een menselijk karakter. In verschillende sessies zijn we samen met HearingCoach tot de definitieve merkidentiteit gekomen. We zijn trots op het eindresultaat en de naadloze doorvertaling richting online door Webreact. We kijken terug op een fijne samenwerking met genoeg ruimte voor feedback en optimalisatie.

Ontwikkeling van een conversiemachine

Vervolgens waren wij aan zet. Stap voor stap hebben we (in nauwe samenwerking met Bambuu) een conversiemachine neer weten te zetten. Dat kan alleen door over elk detail na te denken en alle partijen continu te betrekken bij de keuzes die we hebben gemaakt. Van sitemap naar wireframes (digitale blauwdrukken) en van wireframes naar daadwerkelijke designs.

Door sprint-based te werken hebben we tijdens de development fase deelopleveringen kunnen realiseren. Op die manier was het mogelijk om de content stap voor stap te vullen, zonder dat men hoefde te wachten op de definitieve oplevering van alle technische bouwblokken. Een efficiënte manier van werken die ondersteunt bij het halen van deadlines.

Via diverse workshops hebben we Raymond Kingma (Bambuu) en Etiënne den Hartog (HearingCoach) wegwijs gemaakt in het Content Management Systeem (CMS) van het nieuwe Hearingcoach.

Tijdens het traject heeft Webreact workshops verzorgd voor zowel de klant als voor ons. Dit zorgde ervoor dat iedereen effectief met de website en content kon omgaan. Webreact voegde handige dynamische elementen toe, waardoor we vanuit één centrale plek verschillende elementen kunnen beheren. Dit voorkomt dubbel werk en minimaliseert de kans op fouten. Vanuit marketingoogpunt hebben we tijdens de verschillende fases al onze input kunnen geven, wat heeft geresulteerd in een indrukwekkend platform. Zoals altijd weer een hele fijne samenwerking. We hebben HearingCoach op tal van fronten naar een volgend niveau gebracht, heel gaaf!

Continue doorontwikkeling

In de zomer van 2023 was de lancering van het nieuwe HearingCoach een feit. Een project waar we bijzonder trots op zijn en mede mogelijk gemaakt door de nauwe samenwerking met HearingCoach, Offff Branding Studio en Bambuu. En die lancering is slechts het begin van het succes. Voor HearingCoach zijn we continu bezig met optimalisaties en doorontwikkelingen om zo hun groeidoelstellingen te kunnen waarborgen 👊