Logo-WHITE
Cases Diensten Contact Onze aanpak Stories Over ons Werken bij Mijn Webreact

Ons adres
Breestraat 95-1
1941EG Beverwijk
Nederland

Contactgegevens
+31 (0)251 – 860 261
[email protected]

Bereikbaarheid
Wij zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:30

MenuNL

Het nieuwe menu van Nederland.

Vandaag de dag lopen er ongeveer 8 miljard mensen rond op onze planeet. Om aan de wereldwijde voedselbehoefte te voldoen, worden jaarlijks zo’n 50 miljard kippen, 1,5 miljard varkens, 550 miljoen schapen en 300 miljoen runderen geslacht. De wereldwijde vleesconsumptie is in de afgelopen 50 jaar verdrievoudigd. Zoals je begrijpt zorgt dit voor immens veel dierenleed. Daarnaast heeft het een negatieve impact op onze gezondheid, het milieu en het klimaat.

Dat moet anders. Reden genoeg voor het initiatief MenuNL: een nieuw menu om een gezonde planeet voor mens en dier te realiseren. Wij hadden het voorrecht betrokken te zijn bij de ontwikkeling van dit innovatieve platform. Een mooie samenwerking en een nog mooier eindresultaat!

Waarom een nieuw menu?

Duizelingwekkende cijfers in de introductie van dit artikel, nietwaar? Miljarden dieren worden jaarlijks geslacht. Dat aantal blijft maar toenemen, terwijl er concreet bewijs is voor bijvoorbeeld de relatie tussen het eten van rood vlees en het krijgen van darmkanker, alvleesklierkanker en prostaatkanker. Ook de relatie tussen bewerkt vlees en kanker is onomstotelijk bewezen. Bij bewerkt vlees kun je denken aan worst, ham, paté, spek, hamburgers, vleeswaren en allerhande vlees uit blik. Bewerkt vlees bevindt zich in dezelfde categorie als asbest en sigaretten. En toch blijven de schappen er vol mee liggen.

Verder zorgt de productie van vlees tot forse uitstoot van broeikasgassen. Naar schatting is de veehouderij verantwoordelijk voor ruim een zesde van alle broeikasgassen die wereldwijd door de mens in de atmosfeer komen.

Dat kan en moet anders, vonden (en vinden) Gemma Reuten en Walter Balestra, de oprichters van stichting Symbio. Een stichting die zich richt op het steunen van initiatieven ter verduurzaming van de planeet. MenuNL is zo’n initiatief.

In 2021 heb ik samen met Gemma Stichting Symbio opgericht. Wij geloven in een duurzamere wereld en het stimuleren van ondernemers, kunstenaars en leiders bij hun initiatieven. MenuNL is ons eigen initiatief omdat wij ervan overtuigd zijn dat het menu van Nederland moet veranderen voor een gezondere, eerlijkere en duurzamere toekomst. Webreact heeft ons daarbij geholpen door het realiseren van een innovatief en inspirerend platform. Een samenwerking waar we erg blij mee zijn.

De eerste brainstormsessie

Terug naar maart 2023. Bij ons op kantoor maken we voor het eerst kennis met Walter. Kort daarvoor heeft er een telefonische introductie plaatsgevonden door Maud van de Wiel (bureau Rijling x MMousse) met wie wij eerder aan mooie projecten hebben gewerkt. Hoewel Walter, Gemma en Maud al een globaal beeld hadden van het platform, ontbraken de details vanuit het perspectief van UX/UI en development. Reden genoeg om hier samen met onze designer Bernard en projectmanager Kelly verder op in te zoomen tijdens de eerste brainstorm.

De kern van het platform? Handvatten geven aan eenieder die openstaat voor een plantaardig dieet, ongeacht de fase waar hij of zij zich op dat moment in bevindt. Dit in de vorm van feitelijke informatie, uitgebreide bronvermeldingen, inspirerende artikelen en vooral een positieve toon. Want uiteindelijk draait het om de intrinsieke motivatie van de mens om daadwerkelijk te veranderen.

MenuNL ziet het levenslicht

Na een tweetal creatieve brainstormsessies werd het tijd om door te pakken met de eerste deliverables. Samen hebben we het volledige traject van A tot Z bewandeld. Van sitemap naar wireframes en van wireframes naar daadwerkelijke designs. Tijdens de designfase was het een kwestie van het zoeken naar balans. Geen corporate uitstraling, maar meer een educatief karakter in de richting van een instituut. Een toegankelijke en speelse uitstraling waarbij we weg zijn gebleven van een activistisch karakter. Het resultaat is een design met een vriendelijk kleurenpalet en speelse vormen en patronen. Een design dat perfect aansluit bij de illustraties van Gemma.

Tijdens de ontwikkeling is er veel contact geweest met Thomas Spronk. Als doorgewinterde marketing- en communicatiestrateeg hield hij zich bezig met het opzetten van campagnes en een snaarstrakke contentstrategie. Stap voor stap werd er invulling gegeven aan het platform en was er op woensdag 16 augustus hét moment: de officiële lancering van MenuNL.

In het beginstadium van MenuNL heb ik me beziggehouden met de ontwikkeling van de huisstijl, merkstrategie en de opzet van campagnes. De website was in feite de eerste grote communicatie uiting welke de beoogde stijl moest ademen. Samen met Bernard (Webreact) en team MenuNL hebben we de punten op de i weten te zetten. De uitstraling van de website klopt volledig met het gevoel dat we mee willen geven. Open, vriendelijk en tegelijkertijd overtuigend. Een mooi samenspel waar we trots op kunnen zijn!

To be continued!

Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en staat er een dijk van een website. Een website waar je 12 concrete argumenten kunt vinden waarom het tijd is voor een nieuw menu. De website inspireert bezoekers om de stap te zetten richting een plantaardig dieet en voorziet iedereen van praktische informatie. Uiteraard staan we niet stil en blijven we optimaliseren op het gebied van SEO, UX/UI en techniek. Dit zodat we iedereen kunnen blijven stimuleren om positieve impact te maken. Voor een gezondere, eerlijkere en duurzamere toekomst. 👊