Logo-WHITE
Cases Diensten Contact Onze aanpak Stories Over ons Werken bij Mijn Webreact

Ons adres
Breestraat 95-1
1941EG Beverwijk
Nederland

Contactgegevens
+31 (0)251 – 860 261
[email protected]

Bereikbaarheid
Wij zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:30

Ton van Kuyk

Online platform voor dé Volvo-dealer van Noord-Holland.

Ton van Kuyk is al meer dan 25 jaar dé Volvo dealer van Noord-Holland. Met vestigingen in Alkmaar, Beverwijk, Hoorn en Purmerend zorgen ze voor een klantbeleving waar je u tegen zegt. ‘Professionele service’, ‘er werd een rode loper voor me uitgerold’, ‘superonderhoud’, ‘direct contact met de monteurs’ en ‘échte autoliefhebbers’. Zomaar een aantal quotes uit hun Google Reviews.

Met de service zit het dus wel goed. De website kon echter wel een make-over gebruiken. In ongeveer een half jaar tijd hebben we een volledig nieuw platform ontworpen en ontwikkeld. Een platform dat inmiddels draait als een zonnetje. Hoe we dat hebben gedaan? Dat lees je in deze case!

collage van screenshots tvk.nl
tvk.nl website screenshots 1

Ton van Kuyk in een notendop

Eerst nog even terug naar Ton van Kuyk. Bij deze dealer kun je terecht voor een nieuwe of gebruikte Volvo. Daarnaast is Ton van Kuyk officieel partner van Lynk&Co en Polestar. Of je nu in een Volvo, Lynk&Co of Polestar rijdt; het onderhoud wordt van A tot Z verzorgd. Van een snelle bandenwissel tot aan een grote beurt. Daarnaast zijn er tal van extra services. Van het inkopen van auto’s tot aan het leveren van autoverzekeringen, pechhulp en leasecontracten.

In het nieuwe platform moest dit op een overzichtelijke en gebruiksvriendelijke manier worden gepresenteerd. Met daarbij de focus op SEO en eenvoudig beheer in de achterkant. En niet te vergeten: tal van externe koppelingen om de backoffice zo efficiënt mogelijk te houden. Wij houden wel van een uitdaging, onze UX/UI’ers en developers konden dan ook niet wachten om hun tanden in dit nieuwe platform te zetten.

Scandinavian design

Volvo is een Zweeds merk en dat onze Scandinavische medemens van een strak ontwerp houdt weten we al langer. Een typisch Scandinavisch interieur is strak, licht en minimalistisch. En dat zie je ook terug in de lijnen van Volvo. Bekijk de nieuwe EX30 maar eens, spatzuiver design! Logisch dat het nieuwe platform van Ton van Kuyk dezelfde kenmerken moest krijgen.

Daarom hebben we ons tijdens de designfase verdiept in de brand identity van Volvo. We hebben elke pixel van de brand guide geanalyseerd en zijn zo tot een voorstel gekomen op het gebied van logo-gebruik, vormen, kleuren en typografie.

Daarnaast hebben we een voorstel ontwikkeld voor de beeldstijl. Ton van Kuyk draait namelijk om service en kwaliteit. De menselijke factor is daarin essentieel. Het eindresultaat is een mooie combinatie van corporate Volvo beelden, afgewisseld met persoonlijke Ton van Kuyk beelden. Beelden die een gezicht geven aan de organisatie. Leuk detail is dat deze foto’s en video’s zijn geschoten door Marketing Manager Niels Korteweg. Een multi-talent bij Ton van Kuyk die naast het uitstippelen van de marketingstrategie dus ook prachtige beelden schiet!

Vanaf het begin was er een klik tussen Webreact en Ton van Kuyk. Ik heb intensief samengewerkt met Niels Korteweg en dat was een waar feest. Hij was enorm gemotiveerd om van dit platform écht een succes te maken. Hij heeft zelf elke punt en komma geplaatst en al het eigen beeldmateriaal geschoten. Je ziet het terug in het kwalitatieve eindresultaat én dit maakt het project voor ons nog fijner om aan te werken.

Full-site editing met Gutenberg

Na de design fase zijn we aan de slag gegaan met de ontwikkeling van het platform. Als motor maakt dit gebruik van WordPress in combinatie met de native block builder: Gutenberg. Hierdoor is full-site editing mogelijk. ‘Full-site editing?’ hoor ik je denken. Klopt! Het betekent dat je de website volledig visueel kunt beheren. Je kijkt als het ware naar de voorkant van de website en kunt realtime teksten, beelden en andere inhoud wijzigen.

tvk.nl website screenshots 2

Eenvoudig beheer

Doordat we aan de achterkant op tal van plekken dynamische logica hebben toegepast, wordt het beheren van de website een fluitje van een cent. Een voorbeeld? Onlangs werd de nieuwe Volvo EX30 als model toegevoegd aan de website. Dit gebeurt op één plek waarna tal van pagina’s automatisch worden bijgwerkt. Van het overzicht met modellen tot aan de pagina over elektrisch rijden en het lease-overzicht.

Voor ons vanzelfsprekend. In de vorige website was dit echter niet het geval waardoor dezelfde content op tal van plekken geplaatst moest worden, een foutgevoelig en tijdrovend proces. Dit is slechts één voorbeeld. Tel je alles bij elkaar op dan bespaar je op jaarbasis tientallen tot honderden uren aan website-beheer.

We werken inmiddels twee jaar samen met Webreact en dat voelt vanaf dag één als een warm bad. Het complete ontwerp- en ontwikkeltraject van het nieuwe platform voelde goed. Je wordt continu meegenomen in het proces en alle keuzes maak je samen. Ook fijn om te zien hoe ze externe partners als Endeavour bijvoorbeeld betrekken in het traject. Ontzorging op vrijwel elk vlak, erg fijn!

Het IT-landschap van Ton van Kuyk

Om als dealer succesvol en efficiënt te kunnen werken maak je gebruik van tal van systemen. Van het beheren van occasions, het maken van afspraken met klanten tot aan het bijhouden van actuele data in Google Mijn Bedrijf. In het voortraject hebben wij de bestaande systemen in kaart gebracht. Daarbij hebben we per systeem gekeken of er een relatie gewenst is met het nieuwe platform. Vervolgens hebben we onderzocht of er een API beschikbaar was voor het uitwisselen van data.

Als laatste hebben we alle digitale knooppunten in elkaar gevlochten en is er een robuust systeem ontstaan waarbij tal van processen volledig geautomatiseerd verlopen. Van het inladen van occasions tot aan gemaakte afspraken in de backoffice. Een ander mooi voorbeeld: op de website zie je per vestiging of deze op dat specifieke moment open is. Deze data komt realtime uit de Google Mijn Bedrijf API. Passen ze daar hun openingstijden aan of geven ze een specifieke datum door waarop ze zijn gesloten? Dan verschijnt dit automatisch in de website bij de bijbehorende vestiging.

Direct een occasion afrekenen

Binnen het nieuwe platform hebben wij een webshop geïntegreerd waarin klanten eenvoudig accessoires kunnen aanschaffen voor hun Volvo. Via de overzichtspagina selecteert de klant eerst het model zodat je alleen relevante producten te zien krijgt. In aanvulling op deze reguliere webshop hebben we ook de mogelijkheid toegevoegd tot het online aankopen van een occasion. Dus stel je voor: je hebt een proefrit gemaakt, maar je twijfelt nog. Uiteindelijk heb je de knoop doorgehakt en wil je overgaan tot aankoop. Door online de (aan)betaling uit te voeren verzeker je je van jouw droomauto. Wel zo prettig!

Continue doorontwikkeling

De oplevering van het compleet nieuwe platform is een mooie eerste stap. Een stap richting een verbeterde online zichtbaarheid, een hoger conversiepercentage, snellere laadtijden, maar bovenal: een professionelere uitstraling die past bij de kwaliteit en service van Ton van Kuyk. Samen met hen en Endeavour kijken we continu waar we kunnen optimaliseren en verbeteren. Een ontzettend gaaf project waar we bijzonder trots op zijn 🚀