The Surgical Company
Toonaangevende producent van medische apparatuur met wereldwijde distributie.The Surgical Company is opgericht in 1993, met het hoofdkantoor in Amersfoort. Via een groot internationaal netwerk van distributeurs wordt de medische apparatuur, die zij zelf ontwikkelen en produceren, verspreid. Dagelijks wordt deze apparatuur ingezet door duizenden professionals in de gezondheidszorg, waaronder artsen, verpleegkundigen en technici.
Met ruim 200 medewerkers en een jaarlijkse omzet van meer dan 140 miljoen euro is The Surgical Company zeker geen kleine speler in de medische wereld. Vanzelfsprekend hoort daar een gebruiksvriendelijke website bij. Een site met alle benodigde informatie voor medische professionals, inkopers, (potentiële) distributeurs en andere stakeholders.
Samenwerking sinds 2018
Terug naar het begin. Het moet rond 2018 zijn geweest dat we via onze partner BINK inspireert (communicatie- en reclamebureau) in aanraking kwamen met The Surgical Company. Wat begon met relatief kleine technische consults is in de loop der tijd uitgegroeid tot een hechte band tussen Webreact, BINK inspireert en The Surgical Company.
Bij Webreact hebben we tal van websites van dit medische bedrijf in ons beheer. Door de fijne samenwerking was de logische volgende stap om mee te doen in de pitch voor de nieuwe website. Uiteraard waren we niet de enigen. Door het internationaal opereren van The Surgical Company namen we het op tegen bureaus uit binnen- en buitenland. Na diverse pitches waren we dan ook zeer vereerd om de officiële ‘Go’ te krijgen en aan de slag te mogen gaan met de nieuwe corporate website voor The Surgical Company.
Stakeholder management to the max
En dan begint het project. Het stakeholder management zat iets anders in elkaar dan we gewend waren. Met stakeholders in Nederland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk waren dit er meer dan gebruikelijk voor ons. We zouden namelijk niet één website gaan ontwikkelen, maar vier. Naast de overkoepelende hoofdwebsite voor The Surgical Company moesten er ook drie websites ontwikkeld worden voor de onderliggende productiebedrijven Connected Care, Endovision en Patient Temperature Management.
Elke productiebedrijf heeft haar eigen expertise, doelgroep en wensen voor de website. Dat vroeg om een flexibele oplossing waarbij we niet vier keer het wiel opnieuw uit hoefden te vinden. Een oplossing waarbij data tussen websites onderling uitgewisseld kon worden en waarbij we 1 professionele en consistente identiteit konden waarborgen. En dat alles verpakt in een kakstrak geregisseerd traject waarbij elke stakeholder genoeg ruimte had voor het geven van zijn/haar input. Let’s do it!
Van tekentafel tot digital designs
Stap voor stap hebben we samen met BINK inspireert en het team van The Surgical Company handen en voeten gegeven aan de nieuwe website. Daarbij starten we altijd met het ontwikkelen van wireframes. Ofwel: blauwdrukken van de toekomstige pagina’s. Via meerdere reviewsessies zijn we stap voor stap uitgekomen bij de definitieve blauwdrukken. Geen enkel detail werd overgeslagen tijdens de sessies zodat ieders wensen in de website verwerkt konden worden.
Tijdens de designfase toverden we de wireframes om in daadwerkelijke ontwerpen. Uiteraard voor desktop én mobiel. In deze periode is nauw geschakeld met BINK inspireert om zo de bestaande styleguide maximaal te respecteren. Het zorgt ervoor dat de website daadwerkelijk in het verlengde ligt van reeds bestaande uitingen en hierdoor voelt de website als ‘vertrouwd’ aan bij (toekomstige) bezoekers die reeds bekend zijn met het merk.
Sprintbased development
Na afronding van de designfase hebben wij de ontwikkeling van de website sprintbased aangepakt. Sprintbased? hoor ik je denken. Jazeker!
Kort door de bocht betekent het dat wij de opgeleverde designs hebben omgezet in hapklare ontwikkel werkzaamheden. Deze werkzaamheden hebben we vervolgens prioriteiten meegegeven en ingedeeld in sprints. Zo richtte de ene sprint zich bijvoorbeeld op het opleveren van de productoverzicht- en detailpagina’s, terwijl een andere sprint zich weer richtte op de ontwikkeling van een educatieplatform.
Doordat wij van tevoren exact wisten wanneer we welke functionaliteiten zouden opleveren kon The Surgical Company hier rekening mee houden i.v.m. het vullen van content. Na iedere deeloplevering organiseerden wij dan ook een mini-workshop waarin we lieten zien hoe pagina’s of secties gevuld konden worden. Alle betrokken stakeholders gingen daarna met hun eigen content aan de slag.
Dit voorkomt het traditionele waterval-effect waarbij de klant pas de mogelijkheid heeft tot het vullen van content bij de daadwerkelijke oplevering van de complete website. In de praktijk kan het dan nog maanden duren voordat de website écht klaar is voor lancering.
Complexiteit in het kwadraat
Onze developers houden wel van een puzzeltje. ‘In principe is niets onmogelijk’ wordt er vaak intern geroepen. Gelukkig hadden we genoeg puzzels op de planning staan met de bouw voor The Surgical Company.
Zo moesten er vier websites gebouwd worden waarbij elke website gebruik maakt van één en hetzelfde thema. Dit om de consistentie en professionele uitstraling van de websites te kunnen waarborgen. Elke website moest gepresenteerd kunnen worden in 4 talen, maar welke website welke talen daadwerkelijk actief gaat gebruiken kon verschillen. Verder moest de data onderling tussen de websites uitgewisseld kunnen worden.
Dit bracht de nodige complexiteit met zich mee. Want wat doe je als bijvoorbeeld de overkoepelende Franstalige website, Franstalige content van een onderliggende website probeert op te halen maar deze content niet beschikbaar is? Voor elk vraagstuk is uiteraard een oplossing. En zo hebben we stap voor stap een website gebouwd die voldoet aan elke vraag vanuit de stakeholders.
Kers op de taart
Voor het productiebedrijf Patient Temperature Management hebben we een lang gekoesterde wens direct weten te implementeren in de nieuwe website: een online productvergelijkingsmodule voor partners van het bedrijf. Daarbij hebben zij de mogelijkheid om via een afgeschermd gedeelte eenvoudig verschillende producten van zowel The Surgical Company als andere leveranciers te vergelijken. Een mooie salestool die consultants en klanten helpt bij het eenvoudiger maken van de keuze voor een bepaald type product welke exact aansluit op hun wensen.
Voldaan gevoel na een intens traject
Dit project is een typisch voorbeeld van waarom werken aan bureauzijde zo mooi is. In een half jaar tijd zijn we met Webreact in de wereld van de medische apparatuur gedoken. We hebben ons vastgebeten in de opdracht en hebben zeer nauw samengewerkt met de specialisten van The Surgical Company. In feite zijn wij van al onze klanten het verlengstuk van hun marketing en IT-afdeling, maar tijdens een maatwerktraject als dit zijn wij meer dan een verlengstuk. We zijn een tijdelijke afdeling binnen de organisatie.
We zijn dan ook bijzonder voldaan na de lancering van het geheel en kijken uit naar de doorontwikkeling en continue ondersteuning van The Surgical Company. Dank voor de fijne samenwerking!